19. kesäkuuta 2010

Sissimarkkinointia - edullista ja tehokasta?

Jari Parantainen Ediste Oy :stä luennoi Media Tekomäessä -tapahtumassa (11.6.2010, Rauhalahti, Kuopio) sissimarkkinoinnista. Naurua ja ajatuksia herättänyt luento oli todella inspiroiva, ja herätteli katsomaan asioita jälleen uudesta näkökulmasta. Blogissa julkaistaan Parantaisen vinkkejä useammassa postauksessa, muistakaa jakaa omia vinkkejä ja ajatuksianne kommentiboksissa!

Yleisiä vinkkejä markkinointiin:
- Muotoile yrityksesi strategia: mikä on se asia mitä me tehdään, mutta mitä muut ei tee?
--> älä tee samaa kuin muutkin samalla alalla toimivat yritykset tekevät, vaan kopioi hyviä ideoita muilta aloilta ja muotoile ne itsellesi sopiviksi

- Panosta ensin tuotekehitykseen ja sitten vasta markkinointiin, sillä hyvä tuote myy itse itseään. Jos tuote ei ole kunnossa, markkinointityö on vaikeaa, ja asiakkaat eivät osta huonoa tuotetta = ei liikevaihtoa

- Potentiaaliset asiakkaat eivät ole ostovalmiudessa 365 päivää vuodessa, joten markkinointiviestiä pitää toistaa paljon ja eri paikoissa, jotta viesti tavoittaa asiakkaan, kun hänen "ostoikkunansa" on auki

- Käytä markkinoinnissa enemmän mielikuvitusta ja vähemmän rahaa

- Älä myy kaikkea kaikille, vaan valitse pieni kohderyhmä ja panosta siihen. Mittaa saavutetut tulokset, ja jalosta toimintaasi edelleen.

- Tunteiden herättäminen on hyvä asia: jotta joku voi rakastaa tuotettasi/ tapahtumaasi, jonkun pitää myös vihata sitä

18. kesäkuuta 2010

Matkailun sosiaalisen median ABC

Jos sosiaalisen median muodot ja käyttö mietityttää, löytyy täältä lisää tietoja eri sivustoista:
http://ecompetence.joensuu.fi/abc/doku.php?id=linkki2

16. kesäkuuta 2010

Hakukonemainonta

Google Finlandin Anni Ronkaisen vinkit hakukonemainontaan:
(Media Tekomäessä 11.6.2010, Rauhalahti, Kuopio)

1)Selvitä itsellesi:
* Ketkä ovat asiakkaitasi?
* Kuinka asiakkaasi löytävät sinut?
* Mitä tapahtuu kun asiakkaat löytävät sinut?

2)Ota yhteys asiantuntevaan toimistoon, joka voi auttaa sinua hakukonemainonnassa

3)Integroi hakukonemainonta osaksi markkinointimixiä

4)Kokeile, kokeile, kokeile!

Pitäisikö tapahtumani näkyä internetissä?

Anni Ronkainen Google Finlandilta luennoi hakukonemarkkinoinnista Media Tekomäessä -tapahtumassa 11.6.2010 Kuopion Rauhalahdessa. Hän myös avasi entistä enemmän silmiä internet-markkinoinnin merkitykselle ja välttämättömyydelle. Tiesitkö että...

...Suomessa on 3,8 miljoonaa internetin käyttäjää

...Suomalaiset internetin käyttäjät ovat yksiä maailman edistyksellisimpiä nettikuluttajia (mutta iso osa suomalaisista yrityksistä ei tarjoa palveluitaan netissä)

...90% suomalaisista tekee ostopäätöksen internetissä

...yrityksen kotisivuilla vieraileva kuluttaja muodostaa mielikuvan yrityksestä 8 ensimmäisen sekunnin aikana

...maailmassa on 1,8 miljardia onlinekäyttäjää
...maailmassa on 4,6 miljardia mobiilikäyttäjää

...maailmassa on 800-900 miljoonaa yksittäistä vierailijaa sosiaalisessa mediassa päivittäin

Yrityksen ja tapahtuman näkyminen ja niiden palvelujen myyminen internetissä vaikuttaisi siis tärkeältä, mutta kannattaa muistaa että internet on pullollaan erilaisia sivustoja. Tämän vuoksi omat nettisivut ja sosiaalisen median sivustot kannattaa suunnitella huolellisesti ja varmistaa, että sivustoilla voidaan vastata kaikkiin asiakkaan tarpeisiin. Ennenkaikkea tuotteen on oltava kunnossa!

Mielestäni Ronkainen kiteytti internetin merkitystä hyvin todetessaan, että pienetkin yritykset voivat kilpailla menestyksekkäästi isojen yritysten kanssa, jos nettisivut ja hakukonemarkkinointi ovat kunnossa.