9. syyskuuta 2010

Sosiaalisen median käyttö tapahtumatuotannossa

Nykyään puhutaan paljon sosiaalisen median eduista markkinoinnissa. Sosiaalisen median kautta tavoitetaan useita ihmisiä nopeasti ja tehokkaasti. Esimerkiksi Facebook-sivustolla on yli 500 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Tämä tarkoittaa yrityksen markkinoinnin kannalta sitä, että teoriassa yrityksen on mahdollista tavoittaa ilmaiseksi miljoonia ihmisiä!

Facebook -sivustolle voi luoda erilaisia tapahtumia, joihin sivuston käyttäjät voivat merkitä itsensä osallistujiksi. Esimerkiksi viime kesänä monilla festivaaleilla oli omat tapahtumasivustonsa, ja näillä sivustoilla pystyi näkemään kuinka tuhannet ihmiset olivat ilmoittaneet osallistuvansa festivaalille. Tapahtumasivustolla pystyi järjestämään kimppakyytejä alueelle ja etsimään uusia ystäviä jo ennen festivaalin alkua.

Me Tahkon työharjoittelijoina loimme Facebook -sivustolle tapahtumasivut niin Tahko Rockille kuin Oktoberfestillekin. Sivustolle keräsimme tietoa tapahtumista ja Tahko Rockin sivulle järjestimme arvonnan, jossa jokainen tiettyyn päivämäärään mennessä tapahtumaan osallistuvaksi ilmoittautunut oli mukana rokkipaketin arvonnassa. Voittaja selvisi ja sai sivuston kautta niin tietoa tapahtumasta, kuin ilmaisen majoituspaketinkin!

Tässä onkin mielestämme hyvä esimerkki siitä, kuinka Facebook hyödyttää niin tapahtuman järjestäjiä kuin osallistujiakin. Järjestäjät saavat ilmaista mainostilaa miljoonien käyttäjien suosimalla sivustolla, ja osallistujat saavat arvokasta lisätietoa tapahtumasta.

8. syyskuuta 2010

Benchmarking-matka Tampereelle 3.-4.11.2010

Pohjois-Savon tapahtumatoimijoiden benchmarking-matka Tampereelle toteutetaan 3.-4.11.2010

Alustava ohjelma:
*Tutustuminen Tampere Jazz Happening tapahtuman toteutukseen
*Tutustuminen tapahtumatoimijoiden yhteistyöverkostoihin (Pirkanmaan festivaalit)
*Luento: Tapahtumien laadun ja asiakastyytyväisyyden merkitys

Tarkemman ohjelman osallistujat saavat lähempänä ajankohtaa. Mikäli sinulla on ideoita tai toivomuksia ohjelmaan, jätäthän viestiä tämän viestin kommenttilaatikkoon.

Mitä benchmarking-matka käytännössä on?
Benchmarkingmatkassa kyseessä on vertailuanalyysi, jossa omaa toimintaa verrataan muiden toimintaan ja opitaan toisilta. Tässä tapauksessa matkan osallistujat saavat kirjata ennakkoon ainakin oman tapahtumansa/ oman alueensa tapahtuman vahvuudet ja heikkoudet. Nämä tuotokset tulee lähettää etukäteen s-postilla Kirsille 22.10. mennessä, ja niihin pureudutaan matkan aikana tarkemmin.

Mitä matka maksaa?
Tapahtumamatkailuosaamisen uudet rakenteet -hanke tarjoaa matkalle osallistujille bussimatkat sekä luennoitisjoiden palkkiot ja tutustumiskäyntien kustannukset. Osanottajan kustannuksia ovat yhden yön majoitus sekä ruokailut. Hankkeen toimesta pyydetään hotelleilta edulliset tarjoukset ja majoituskiintiöt ryhmälle.


Paikkoja rajoitetusti, joten ilmoittaudu pian sähköpostitse:
kirsi.vartiainen(at)savonia.fi

7. syyskuuta 2010

Festival Lab -hanke etsii uuden sukupolven festivaalituottajia

EU:n Kulttuuri-ohjelmasta tuettu Festival Lab -hanke tarjoaa festivaalituottajan uralle tähtääville esittävän taiteen osaajille uudentyyppisen mahdollisuuden kouluttautua alan vahvaksi osaajaksi. Haku on auki kaikissa Euroopan maissa, joista valitaan yhteensä 20 osallistujaa koulutukseen. Eurooppalaisten esittävän taiteen festivaalien Festivals in Transition -verkoston tarjoama koulutus koostuu mm. työpajoista ja residensseistä. Viidelle osallistujalle tarjoutuu lisäksi mahdollisuus toteuttaa omat ideat festivaalien tiimeissä. Koulutuskokonaisuuden tarkempi kuvaus, hakijoiden tarkat kelpoisuusvaatimukset ja hakuohjeet löytyvät Festival Lab -hakuilmoituksesta (ota yhteys Minna.Koskinen(at)kuopio.fi).

Hakuaika koulutukseen päättyy 30.9.2010. Osallistujien valinnat tehdään 15.11. mennessä ja koulutus alkaa tammikuussa 2011 Münchenissä järjestettävällä koulutuksella.

Festival Lab on eurooppalaisten esittävän taiteen festivaalien Festivals in Transition -verkoston kaksivuotinen hanke. Sen tarkoitus on antaa teoreettista tukea ja valmiuksia nuorille kulttuuriammattilaisille, jotka aloittavat festivaalituottajauran. Suomesta hankkeeseen osallistuu Baltic Circle -festivaali.

http://www.theatre-fit.org/
Lisätiedot Minna.Koskinen(at)kuopio.fi