9. syyskuuta 2010

Sosiaalisen median käyttö tapahtumatuotannossa

Nykyään puhutaan paljon sosiaalisen median eduista markkinoinnissa. Sosiaalisen median kautta tavoitetaan useita ihmisiä nopeasti ja tehokkaasti. Esimerkiksi Facebook-sivustolla on yli 500 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Tämä tarkoittaa yrityksen markkinoinnin kannalta sitä, että teoriassa yrityksen on mahdollista tavoittaa ilmaiseksi miljoonia ihmisiä!

Facebook -sivustolle voi luoda erilaisia tapahtumia, joihin sivuston käyttäjät voivat merkitä itsensä osallistujiksi. Esimerkiksi viime kesänä monilla festivaaleilla oli omat tapahtumasivustonsa, ja näillä sivustoilla pystyi näkemään kuinka tuhannet ihmiset olivat ilmoittaneet osallistuvansa festivaalille. Tapahtumasivustolla pystyi järjestämään kimppakyytejä alueelle ja etsimään uusia ystäviä jo ennen festivaalin alkua.

Me Tahkon työharjoittelijoina loimme Facebook -sivustolle tapahtumasivut niin Tahko Rockille kuin Oktoberfestillekin. Sivustolle keräsimme tietoa tapahtumista ja Tahko Rockin sivulle järjestimme arvonnan, jossa jokainen tiettyyn päivämäärään mennessä tapahtumaan osallistuvaksi ilmoittautunut oli mukana rokkipaketin arvonnassa. Voittaja selvisi ja sai sivuston kautta niin tietoa tapahtumasta, kuin ilmaisen majoituspaketinkin!

Tässä onkin mielestämme hyvä esimerkki siitä, kuinka Facebook hyödyttää niin tapahtuman järjestäjiä kuin osallistujiakin. Järjestäjät saavat ilmaista mainostilaa miljoonien käyttäjien suosimalla sivustolla, ja osallistujat saavat arvokasta lisätietoa tapahtumasta.

Ei kommentteja: