12. lokakuuta 2010

Koontia 6.10.2010 Rahoitus- ja sponsorointipäivästä, osa 2

Keskiviikkona 6.10.2010 Musiikkikeskuksella opiskeli yli viisikymmentä tapahtumatoimijaa ja matkailun opiskelijaa tapahtumien rahoitus- ja sponsorointiasiaa.

ELY-keskuksen Timo Ollila aloitti päivän ensimmäisen luennon haastavasti: ”Matkailun kehittymisessä tapahtumat ovat tärkeitä, mutta yksittäisiä kertaluonteisia, tapahtumia ei viranomaisten taholta rahoiteta!” Tosin Tekes-laina rahoitusmahdollisuutena on myös tapahtumatoimijoille tilanteeseen, jossa tapahtumalla ei ole vielä tulorahoitusta.Ollila esitteli esimerkkejä, joissa tapahtumiin liittyviin hankkeisiin on ELY-keskukselta löytynyt rahoitusta: Vierumäen tapahtumapalvelukonseptin kehittämishankke ja Lahden ammattikorkeakoulun ICE EVENT hankke.


Rahoitustunnstelupalvelua Ollila kehotti kokeilemaan jo tapahtumien ideointivaiheessa. Tekesilla on aktiivinen ja ohjaava rooli, mikä tarkoittaa, että idea-aihioista annetaan palautetta, jotta toimija osaa jatkaa asian kehittelyä. Hankesuunnitelmissa tapahtumien vaikuttavuus on pystyttävä osoittamaan eli kuinka paljon euroja liikkuu? Kuinka pitkällä ajalla? Ketkä hyötyvät tapahtumasta? Useamman tapahtuman yhteenliittyminen on etu myös rakennerahastojen rahoitusta haettaessa. Yhdessä toimien tapahtumat voisivat tehokkaammin kehittää liiketoimintaosaamistaan, vetovoimaisuuttaan ja saavutettavuuttaan.

Jari Piirainen Kuopion Matkailupalvelu Oy:stä esitteli Kuopion kaupungin linjauksia tapahtuma-avustuksiin ja tapahtumatyöryhmän työtä. Tapahtumien käynnistys- ja kehitysvaiheeseen (n. 1-4 vuotta) ja riskin pienentämiseksi kaupungin avustusmääräraha on vuosittain 150 000 – 200 000 euroa. Tapahtuma-avustukset vaihtelevat tapahtumittain sadoista euroista tuhansiin euroihin. Suurimmat avustukset ovat 60 000-70 000€ / tapahtuma.

Tulevaisuudessa Piirainen haluaisi nähdä Kuopiossa ja Pohjois-Savossa julkisen tapahtumafoorumin, missä tehtäisiin pitkäjänteistä ja avointa suunnittelutyötä. Käytännössä tapahtuma-aihiot voitaisiin esitellä jo kaksi vuotta ennen aiottua tapahtumatoteutusta. Yhteistyö tapahtumien välillä täytyisi saada tehokkaammaksi ja alueelle pyrittäisiin löytämään kokonaisvaltainen näkemys siitä, mitkä tapahtumat olisivat Kuopiossa strategisesti merkittävimpiä ja miten kaupunki aikoo niitä tukea.

Creamentors Oy:n Jari Palonen johdatti kuulijat tapahtumien maailmaan trendikatsauksella ja tiiviillä luentopaketilla sponsorihankinnan ja sponsoriyhteistyön tavoitteista. Luennolla opimme kuinka sponsoroinnin ulottuvuudet (esitysmateriaalin slide 9) täytyy nähdä laajemmin kuin yleensä vielä usein ajatellaan. Sponsorointi on muutakin kuin ”logo” ohjelmalehtisessä”. Tapahtumajärjestäjien ja sponsoreiden arvot ja tavoitteet ohjaavat onnistunutta yhteistyötä.

Kiitokset kaikille osanottajille!
Luennoitsijoiden materiaaleihin pääset tutustumaan alla olevassa postauksessa.

Syysterveisin,
Riittamaija Pulli
Savonia-amk

Ei kommentteja: